Přehled slev na Black Friday

Black Friday je marketingová akce, která se koná každoročně na konci listopadu. V tomto období nabízejí kamenné a internetové obchody nakupujícím výrazné slevy na vybrané zboží, které mohou v některých případech činit i 80 a více procent. Na druhou stranu není neobvyklé, že se deklarované a reálné slevy mohou značně lišit. To se stalo v posledních letech nejen u nás takřka pravidlem. Zaměřme se tedy na srovnání slev na Black Friday, abyste věděli, před čím se mít na pozoru a jak ušetřit co nejvíce. 

Krátký pohled do historie Černého pátku

Black Friday neboli Černý pátek je označení, které se původně vztahovalo ke krachu na newyorské burze, k němuž došlo v roce 1929. V roce 1961 byl stejný termín použit opět, tentokrát ve Philadelphii, a to k označení hektického provozu na silnicích den po Dnu díkuvzdání. V 80. letech už se ovšem za „velkou louží“ začal používat v dnešním slova smyslu, tedy k označení marketingové akce, během které obchodníci lákají nakupující na skutečně velmi nízké ceny u vybraných produktů.

Black Friday v České republice

V České republice se akce Black Friday objevila až v novém tisíciletí. Poprvé ji obchodníci představili zákazníkům v roce 2012, přičemž mezi prvními byla i Alza.cz, tedy jeden z největších tuzemských e-shopů. V dalších letech se postupně přidávali další prodejci a aktuálně se jí účastné obrovské množství kamenných i internetových obchodů. Stala se tedy běžnou součástí prodeje a zvykli si na ni i nakupující. Navíc už se nekoná každoročně pouze na konci listopadu, ale zejména větší obchody nabízejí zákazníkům a zákaznicím výrazné slevové akce několikrát do roka.

Srovnání slev na Black Friday

Slevy se během Černého pátku mohou vyšplhat opravdu vysoko, takže není neobvyklé, že je některé zboží nabízeno i o více než tři čtvrtiny levněji. Zdá se tedy, že nakoupit během této akce je skutečně velmi výhodné. Na druhou stranu je nutné upozornit na některá úskalí. Inzerované slevy totiž ve skutečnosti nemusí být ani zdaleka tak vysoké, jak by se mohlo na první pohled zdát. Ne že by prodejci vyloženě lhali, nicméně akce se mohou týkat např. staršího zboží, u nějž se jako výchozí cena před slevou uvádí původní částka, za níž se prodávalo v době, kdy bylo na trhu úplně nové.

Můžeme se ostatně na místo teorie zaměřit na skutečná čísla. Srovnání slev na Black Friday v roce 2019 totiž jasně ukazuje, že opravdu dochází k umělému navyšování cen u mnoha produktů, takže se následně může zdát, že některé slevy jsou opravdu fantastické, ačkoli skutečnost je poněkud jiná. Nakupující tedy vůbec nemusí ušetřit tolik peněz, kolik se domnívají. Tyto prakticky se přitom objevují i u největších tuzemských obchodů, jako je Alza.cz, Mall.cz nebo CZC.cz. Musíme ovšem doplnit, že se některé obchody těmto praktikám vyhýbají. Jako dobrý příklad můžeme uvést např. Mironet.

Zaměříme-li se na konkrétní čísla, zjistíme, že v roce 2019 prodejci uváděli průměrné slevy kolem 30 %. Nakonec však byly jednotlivé produkty zlevněny „pouze“ o zhruba 20 %. Ačkoli tedy nakupující mohou skutečně ušetřit, během Černého pátku by měli být zároveň obezřetní a neskočit prodejcům na lep. V tomto ohledu přitom můžeme uvést společnost Mountfield. Ta nabízela během Černého pátku v roce 2019 ve slevě pouze několik desítek produktů, a i díky tomu deklarovala nejvyšší průměrné slevy, totiž 62 %. Reálné slevy přitom ovšem činily pouze 26 %!

Jak lze během Černého pátku ušetřit?

Nakupující se během Černého pátku obvykle soustředí na slevy, které inzerují samotné obchody. Při online nákupech lze ale u některých prodejců ušetřit v tomto období peníze navíc, a to díky slevovým kupónům, které se v posledních letech staly běžnou součástí e-commerce. Další možnost představuje tzv. cashback, což je forma nákupu, při které neušetříte během samotné objednávky, ale až následně. Vybrané zboží totiž zaplatíte, a pokud k jeho nákupu využijete cashback, který nabízejí mnohé slevové portály jako Kuponer, bude vám určité procento z utracených peněz vráceno zpět na účet.

Během Černého pátku rovněž doporučujeme kontrolovat ceny, abyste měli jistotu, že nakupujete opravdu výhodně. K tomu je možné využít nákupního rádce Heureka.cz, který lze využít k porovnání cen ze stovek internetových obchodů. Zároveň doporučujeme nakupovat s rozvahou. Nejenže byste si měli ověřit, zda jsou reálné slevy skutečně tak vysoké, jak deklarují prodejci, ale vhodné je rovněž neutrácet za věci, které nepotřebujete. Jistě, vysoké slevy mohou být velkým lákadlem, pokud si ovšem pořídíte produkty, jež vám budou v podstatě k ničemu, finanční úspora se prostě nevyplatí.

Black Friday se nekoná pouze den po Dnu díkuvzdání 

Ačkoli nejdůležitějším dnem je skutečně pátek po Dnu díkuvzdání, Black Friday se na toto období neomezuje. Následující pondělí se totiž např. koná další marketingová akce, která se nazývá Cyber Monday a týká se čistě nákupů v e-shopech. Ani na tento den se nicméně slevy neomezují. Tak například v internetovém obchodě Alza.cz trval v roce 2019 Černý pátek tři týdny. Navíc se tyto akce konají několikrát do roka, takže je možné ušetřit nejen v předvánočním období, ale třeba také na začátku či uprostřed roku. Výrazné slevy tedy můžete využít k nákupu hned několikrát.