Komplexní aplikace se spoustou funkcí, která vám ušetří peníze i starosti při správě financí, to je v krátkosti Revolut. Jaké jsou jeho úplné funkce a vyplatí se Revolut využívat? Rozsáhlá recenze aplikace Revolut.
Recenze elektrokol
Tak jako fenomén elektrického pohonu stále více proniká do nových modelů automobilů, začal již před lety výrazně zasahovat i do segmentu jízdních kol. A ať už se to někomu líbí nebo ne, elektrokola se prodávají každým rokem stále více. I sváteční cyklista si všimne, že jejich zastoupení na silnicích, cyklostezkách i zapomenutých horských pěšinách, je stále větší. Vyšší počet výrobců sebou přináší i nelítostný konkurenční boj, který se odráží v nižších cenách. Jak si ale vybrat správné elektrokolo a nedat za ní zbytečně mnoho peněz ? Nebo si připlatit za kvalitnější baterii a komponenty? Nejen na tyto otázky jsme se pokusili odpovědět v následující recenzi.
Obsah recenze
Nebojte se elektrokola
Nejdříve je dobré si uvědomit že elektrokolo se velikostí rámu, ani základními ovládacími prvky, příliš neliší od běžně nabízených typů jízdních kol. Způsob řízení, brždění, ovládání převodů a používané komponenty jsou také v mnohém podobné. Nemusíte se tedy obávat, že při přechodu z běžného kola budete mít problém se na elektrokole naučit jezdit. Specifika kol s elektrickým podpůrným pohonem jsou v něčem jiném a to se vám pokusíme vysvětlit níže.
Jaké si vybrat elektrokolo ?
Výhody elektrokol jsou všeobecně známé. V některých zemích – například v Nizozemsku – je již více než polovina prodaných modelů vybavena integrovaným motorem. A i na českých cyklostezkách je stále obtížnější vidět tradiční kola. Elektromotory se montují téměř do všech druhů: horských, trekingových, krosových, dětských a dokonce i silničních! Pojďme se podívat, jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými typy.
MTB (Mountain Bike) – Horské kolo
Kromě většího dojezdu nabízejí elektrická MTB kola výraznou podporu při stoupání a lepší trakci. Díky tomu se můžete dostat nejen dál, ale i výš. Tento model je pro vás ideální, pokud dáváte přednost cestám před asfaltem, chcete se dostat výš, ale nemáte výdrž a rádi jezdíte po náročných technických stezkách.
Crossová elektrokola
Krosová kola mají stejné výhody jako jejich MTB protějšky. Jsou velmi univerzální a můžete je použít k mnoha účelům. Navíc se hodí i pro jízdu na asfaltu a nezaleknou se ani lehkého terénu. Své oblíbené trasy můžete absolvovat s minimálním úsilím a na konci budete mít sílu a čas na posezení třeba u piva.
Městská elektrokola
Češi stále více využívají kola i k dopravě do zaměstnání, nebo za nákupy. Tam kde to terén a dopravní situace dovoluje, je městské kolo ideální dopravní prostředek. Jeho konstrukce i rám je od prvně zmiňovaných druhů trochu odlišný. Hlavním požadavkem na městská kola je pohodlí, snadné ovládání a některé modely jsou vybaveny i nosiči, nebo košíky pro uložení nákupu, či dalších nezbytností.
Silniční elektrokola
Silniční cyklistika se v Česku velmi rychle rozvíjí. Bohužel ne každý má v nohách dost sil, aby se skupinou přátel udržel krok. Řešením může být elektrokolo. U těchto modelů není asistence tak znatelná a kolo váží jen o 3-4 kg více než klasický model. Některé modely umožňují jízdu bez motoru a baterie.
Něco málo o bateriích
Potěšení z jízdy na elektrokole úzce souvisí s úrovní nabití baterie. S plnou baterií si užíváte svobody, s 20-30 % energie již začne v mysli hlodat v mysli otázka – bude to stačit na dojezd do cíle? A co by jste měli vědět o bateriích pro elektrokola ? Jak si vybrat výkonný model, kterému nikdy nedojde energie? A jak rozumným používáním prodloužit životnost baterie? To se dozvíte níže.
Typy baterií pro elektrokola
Baterie je u elektrokola de-facto nejdůležitější součástí, protože určuje především dojezd. V současnosti se nejvíce používají lithium-iontové články, díky kterým je hmotnost tohoto prvku přijatelná. Dnešní elektrokola mají kapacitu baterie přibližně 250 Wh (silniční, crossová), až 500-600 Wh (městská, MTB). Samozřejmě platí, že čím větší kapacita, tím větší dosah, ale i hmotnost baterie. Cyklistika klade na baterie vysoké nároky, kterým jsou schopny vyhovět pouze vybrané technologie. Gelové, nebo lithium-polymerové baterie, známé z jiných zařízení, nejsou pro použití v jízdních kolech vhodné. Jejich nevýhodou je nedostatečná odolnost proti nárazům, špatný výkon, krátká životnost, komplikovaná obsluha. Tyto požadavky nejlépe zvládají lithium-iontové (Li-ION) modely, které navíc dobře snášejí dlouhé období nepoužívání, takže je můžete bez obav zazimovat, aniž byste se na jaře museli obávat o stav baterie.
Umístění baterie
Baterie na nosiči – výhodou tohoto způsobu montáže je snadný přístup k baterii. Nevýhodou je změna těžiště kola. Je umístěna poměrně vysoko, takže kolo není tak stabilní. Toto řešení se ale používá hlavně u městských kol, kde to není příliš na závadu.
Baterie na rámu – Nejpoužívanější řešení. Výhodou je snadný přístup k akumulátoru, jeho vypojení a transport. Nevýhoda ? Narušuje jednolitý vzhled křivky rámu.
Baterie integrovaná v rámu – Kola s takovou baterií vypadají skvěle. Málokdo odhalí, že ho předjíždí elektrokolo. Nevýhodou je ale u některých modelů nemožnost vyjmout baterii a nabít ji externě.
Podle čeho vybírat baterii?
Nejdůležitějšími vlastnostmi jsou hmotnost a kapacita baterie. Ta se vyjadřuje ve watthodinách (Wh) a zjednodušeně řečeno vypovídá o její účinnosti. Čím vyšší je kapacita, tím více energie z ní získá motor na jedno nabití. Většina baterií pro jízdní kola od společnosti Shimano má kapacitu mezi 400 až 500 Wh a váží cca. 2,5 – 3 kilogramů. Jde o poměrně typickou konfiguraci, kterou používá i mnoho jiných výrobců. Jednoduše proto, že kolo příliš nezatěžuje – váží jen o několik kilogramů více než verze bez asistence a umožňuje ujet – v závislosti na konkrétním modelu – přibližně 100-180 km po rovině v režimu Eco. Nejlepší je hledat kolo s co nejvýkonnější a nejlehčí baterií. Často to však není možné, zejména pokud jste omezeni rozpočtem. Člověk, který hledá elektrokolo pro každodenní dojíždění do práce, kde trasa tam i zpět nepřesahuje 40-50 kilometrů, nebude potřebovat extrémně výkonnou baterii. Pro takový provoz postačí i lehká baterie s malou kapacitou (250-300 Wh). A hlavně – v běžných městských podmínkách nebude problém dobíjet jí doma, nebo v práci. Na druhou stranu – horské kolo, které budete používat hlavně pro jízdu mimo frekventované trasy a pro překonávání značných vzdáleností, musí mít velmi výkonnou baterii. Vyplatí se připlatit si pár watthodin navíc, klidně i na úkor hmotnosti kola. To nám umožní vyhnout se problémům s vybitou baterií ,uprostřed divočiny, pár desítek kilometrů od domova.
Jaká je životnost baterie?
Některá elektronická zařízení obvykle začnou trpět problémem zkrácené životnosti baterie. V praxi to znamená, že po určité době používání, např. po roce, již plně nabitá baterie nevydrží tak dlouho jako na začátku. Tento jev je dobře známý z chytrých telefonů Měli by se podobného jevu obávat i majitelé elektrokol? Ano, ale naštěstí jen v minimální míře. Výrobci baterií pro jízdní kola často uvádějí hodnotu, která udává její životnost. Jedná se o počet nabíjecích cyklů, po které si baterie zachová svou původní kapacitu. U kvalitních modelů se uvádí, že po přibližně 1000 nabíjecích cyklech si zachová 80 % své původní kapacity. Tento typ informací se získává na základě testu, kdy se jeden cyklus provede jako laboratorní nabití na 100 % a následné rychlé vybití na 0 pomocí speciálního zařízení. Praxe však ukazuje, že běžné užívání je šetrnější a ve skutečnosti je počet cyklů ještě vyšší. Mějte na paměti, že překročení počtu nabití stanoveného výrobcem neznamená nutnost výměny baterie. Kolo můžete samozřejmě používat i nadále, ale můžete očekávat snížení maximálního dojezdu.
Jak pečovat o baterii ?
Správná péče o baterii kola může výrazně prodloužit její životnost. Stačí dodržovat základní uživatelské zásady. Některé z nich se vyplatí aplikovat i na další zařízení napájená z akumulátorů. Lithium-iontové baterie jsou poměrně odolné vůči tzv. paměťovému efektu, takže jim neškodí nabíjení před úplným vybitím. Je lepší tedy pravidelně připojovat elektrokolo ke zdroji energie a udržovat tak stav baterie mezi 20 a 100 %, než ji nechat zcela vybít. Důležité je vždy nabíjet baterii jízdního kola originální nabíječkou, protože pouze v jejím případě si můžeme být jisti bezpečností, odpovídajícím napětím a proudem.
Základní zásady v péči o baterii jsou :
- Neskladujte dlouhodobě kolo s vybitou baterií
- Před delším uskladněním ho nabijte alespoň na 50 % baterie
- Pokud je baterie zcela vybitá, pokuste se ji při nejbližší příležitosti dobít
- Krátké dobíjení baterii nepoškozuje, časté vybíjení ano
- Neskladujte baterii v extrémních teplotách. Velmi vysoká nebo velmi nízká teplota může poškodit jeho životnost
- Nejlépe je skladovat baterie při pokojové teplotě, klidně odděleně od kola
- Nepoužívaná baterie, která je celou zimu uložena v chladné garáži, může ztratit svou výdrž
Motor v elektrokolech
I když je pro správnou funkci elektrokola zapotřebí poměrně hodně komponentů, srdcem celé konstrukce je vždy motor. To on poskytuje ve spojení s baterií dostatečný výkon. Podívejme se blíže na nejběžnější typy pohonů a řekněme si, na co se zaměřit před nákupem elektrokola. Abyste pochopili funkci elektromotoru na kole, musíte vědět, jak vlastně funguje. Část lidí, kteří se v této problematice neorientují, si myslí, že elektrokolo funguje jako skútr, nebo koloběžka na elektrický pohon. To je ale omyl. Elektrokola vyžadují šlapání a elektrický systém slouží pouze jako podpora a nikdy nenahrazuje skutečnou práci cyklisty. Do kopce se s ním však jede mnohem lépe a šlapání je méně náročné. Je ale nutné stále stále šlapat a dodávat motoru impulzy k čerpání energie z připojené baterie. Intenzita výkonu samotné jednotky je pak závislá na snímači rychlosti, integrovaném regulátoru a řídicím počítači.
Jaký elektromotor zvolit ?
Poměrně přísné předpisy výkon motorů pro elektrokola na maximálně 250 W a napětí na 48 V. Navíc elektrická asistence pro jízdní kolo může fungovat pouze do rychlosti 25 km/h. To ale neznamená, že nejsou mezi jednotlivými modely rozdíly. Podívejme se na nejdůležitější parametry:
Točivý moment elektromotoru
V praxi jde o točivý moment klikového pohonu, nebo náboje. Zjednodušeně řečeno, tento parametr určuje, jak efektivně bude motor pohánět kolo. Ovlivňuje především dosažené zrychlení. Točivý moment se udává v newtonmetrech (Nm). Uvědomte si, že ve specifikacích motoru je téměř vždy uvedena maximální hodnota. Ta se obvykle pohybuje mezi 60 Nm u slabších motorů až po více než 100 Nm u nejvýkonnějších jednotek. O tom který je pro vás vhodný se musíte rozhodnout sami již na základě nejčastěji ježděných tras.
Napětí
Napětí je parametr, který má přímý vztah k točivému momentu. Čím výkonnější je motor, tím větší točivý moment si můžete dovolit. Ze zákona je ale u elektrokol napětí omezeno na maximálně 48 V. Většina modelů na trhu proto používá napětí 24, nebo 36 V. Čím vyšší napětí zvolíte, tím méně energie motor potřebuje, což znamená nižší zatížení baterie a její delší životnost. Nevýhodou napájecích zdrojů s vyšším napětím je jejich vyšší hmotnost.
Výkon motoru
Jak jsme již zmínili výše je účinnost motoru předpisy omezena na 250 W výkonu. To ovšem neznamená, že na trhu nenajdete výkonnější pohonné jednotky. Často se stává, že elektrokola z východních trhů mají v těchto částech světa oblíbený 500W výkon. Aby ale mohly být tyto modely právně klasifikovány jako jízdní kola, musí mít omezovač výkonu v souladu s normami EU.
Záleží na značce motoru?
Na trhu s elektrokoly panuje tvrdá konkurence a jednotliví výrobci bojují o pozornost cyklistů opravdu všemi způsoby. Proto se můžeme setkat s velmi rozdílným vybavením, avšak co se týče pohonných jednotek, jsou dominantní značky na trhu vpodstatě jen dvě.
BOSCH – Německá společnost Bosch, jeden z největších dodavatelů elektrických komponentů na světě je dominantní i u elektrokol. Má velmi široký sortiment výrobků, které se většinou používají v modelech vyšších tříd. Mezi motory od našich západních sousedů najdeme jak ty určené do města (řada Active Line nebo Active Line Plus), tak i výrobky k profesionální jízdě MTB (řada Performance Line CX).
SHIMANO – Druhou nejpoužívanější značkou je japonské Shimano. Společnost ze země sakur je skutečným gigantem ve světě cyklistického příslušenství a nabízí kvalitní a rozmanité elektropohony. V nabídce naleznete řady E5000 a E6000 pro rekreační kola, nebo řadu E7000 a E8000 pro horské speciály.
Další značky – Kromě těchto gigantů na trhu najdete i další kvalitní pohonné jednotky. Patří mezi ně například Borse – německý výrobce specializující se na sportovní modely; Panasonic – známá japonská značka, Yamaha – která nedávno dobyla trh s elektrokoly. Ale také firmy jako Impulse, LG, AEG, nebo Bafang. které používají cyklisté po celém světě.
Ovládání výkonu kola
Další nepostradatelnou součástí systému je řídicí počítač. Ten v nejjednodušších variantách umožňuje pouze zobrazit aktuální rychlost a úroveň nabití baterie U pokročilejších modelů můžeme s jeho pomocí regulovat stupeň výkonu motoru a přepínat mezi předdefinovanými programy. Zobrazí vám i odhadovaný počet kilometrů do vybití baterie a vy tak můžete plánovat bez obav svůj výšlap. Aby řídicí počítač fungoval bez problémů, používá dva klíčové prvky – řídicí jednotku a snímač otáček.
Recenze elektrokol
V následující recenzi jsme vybrali nejoblíbenější modely elektrokol prodávaných v České republice, které odpovídají všem platným předpisům. Z ohlasu zákazníků je zřejmé že nejdražší neznamená vždy nejlepší a že kvalitní kolo s podpůrným elektrickým motorem se dá pořídit i za velice rozumnou cenu.
Crussis e-Guera 7.6 dámské
Pohodlné dámské elektrokolo, osazené kvalitními komponenty, za velice příznivou cenu. Hliníkový rám je umístěn na kolech o velikosti 27,5. Výrobce nabízí možnost výběru rámu 17“ a 19“. Devět rychlostí přehazovačky Shimano Alivio plně dostačuje pro komfortní jízdu v různorodém terénu.
4Ever Ennyx 3 2020
Nádherné kolo dalšího českého výrobce působí díky integrované baterii a moderně tvarovanému rámu zajímavým sportovním dojmem. Samozřejmostí jsou velmi žádaná 29 kola, odpružená vidlice Suntour XCM34, nebo řazení Shimano s 9 převody. Kola opatřená špičkovými plášti Schwalbe jsou zárukou vyšší stability za jízdy, lepší průchodnosti terénem a mají vynikající valivý odpor. Středový motor BROSE S s vysokým točivým momentem nabízí maximální rychlost 25 km/h.
Apache Quruk Bosch CX 625 2021
Špičkové celoodpružené kolo pro opravdové znalce je schopné ujet (podle hmotnosti jezdce) neuvěřitelných 160 km! To vše díky excelentní efektivitě motoru Bosch a akumulátoru Bosch PowerTube Li-Ion o kapacitě 16,7 Ah (625 Wh). Kromě toho má vynikající odpružení pro komfortní jízdu ve velmi členitém terénu.
Leader Fox Arimo 2021
Českobudějovický Leader Fox vyrábí elektrokola již nějaký ten pátek a vybavuje je kvalitními komponenty. Horské kolo ARIMO 2021 má sportovní design, ALU rám a komfortní olejovou přední odpruženou vidlici. Od letošní sezony jsou kola osazena integrovanou baterií LG s kapacitou 15Ah (540Wh). Příjemné je, že baterii lze v případě potřeby snadno vyjmout a dobíjet i externě.
Crussis e-Fionna 5.6 dámské
Česká značka Crussis drtí konkurenci opravdu spolehlivě. A není to jen tím, že jejich tváří je božský Jarda Jágr. Elektrokola vyrábět opravdu umí. Tento model na první pohled vypadá jako klasické horské kolo se silnějším rámem. Baterie je plně integrovaná, takže nebudí pozornost a nenarušuje kontury. Od podobného typu e-Guera 5.6 se liší velikostí kol. Fiona je totiž dodávaná na populárních 29“ kolech.
Leader Fox Lotus dámské
Jediné typicky městské kolo v naší recenzi patří mezi nejoblíbenější modely pro cesty do práce, nákupy, nebo na kus řeči za kamarády do vedlejší vsi. Nabízí dlouhý dojezd i kvalitně zpracovaný rám. Na rozdíl od horských elektrokol má širokou výbavu, jako jsou blatníky, světlo, nosič apod. již v základní variantě.